Jag försöker den här veckan att göra en liten framtidsstudie.
Det är maj 2030 och jag är på väg mot Tele2 Arena för att se Djurgården möta MFF i Champions League-kvalet. Den självstyrande bilen jag har tillgång till via bilpool släpper av mig och hustrun vid trappan upp. En jämn ström människor passerar in genom dörrarna där NFC-bågen läser av min biljett från mobilen i min innerficka. Som del av de äldsta bland besökarna ser jag avundsjukt på hur de yngre går in med biljetten på sitt inopererade chip, ett steg som känts lika främmande för min generation som att tatuera sig.
Vi ställer oss vid vårt förbokade ståbord bakom vår läktarsektion och möter upp våra vänner. På väg till arenan har vi bokat och beställt varsin tapasbricka, rödvin och vatten och vår beställda mat och dryck står inom några sekunder på vårt bord.
Den kontantfria arenan är nu nere på färre än tio kassaplatser eftersom hela idén med att stå i kö och betala i en kassa försvann redan i början på 20-talet. Efter en behaglig stund där vi diskuterat barnbarnens val av universitet, noterat Lars Ohly som precis passerat och funderat på om han har det svenska rekordet i att leva på en politikerpension inser vi att vi gärna tar lite mer rödvin och vatten. Jag tar upp mobilen, klickar upp appen och säger ”fyra rödvin och fyra loka”. Jag får bekräftelse och ser klockan börja ticka. Löftet från arenan är att det aldrig skall ta mer än tre minuter, då slipper man betala. Det händer tyvärr nästan aldrig.
Vi har mycket att prata om så det enkla faktum att matchen börjar löser vi genom att klicka igång skärmen i vårt bord där vi ser vad som händer på planen.
Inga köer på arenan
Väl inne på arenan vid våra platser har vi inte stått en sekund i kö, inte ens vid damtoaletten är det kö. Skärmen som sitter fast i stolen framför oss vinklas upp. Här får vi all information om statistik, vad som händer på de andra arenorna där Superettanmatchen på Friends Arena mellan AIK och IFK Göteborg verkar vara dagens mest spännande så vi tar in streamingen därifrån.
Kul med 80-talet vänner på arenan. Deras position finns på skärmen framför oss så vi kan vinka lite och göra upp om att träffas i paus med några. De flesta av dem går ,liksom vi, på fotboll 4-5 gånger per år. Klacken med den fortfarande stora men minskande grupp som går på alla matcher och lever för sitt lag skapar som vanligt en fantastisk stämning men klubbarna tjänar så mycket mer pengar på sällanbesökarna att arenaupplevelsen är baserad på våra något bortskämda krav.
Det är svensk vår ute, så taket är på. Det tog förvånansvärt lång tid innan klubbarna insåg att det var kunderna som helhet, inte mindre grupper som man skulle ge bekvämlighet. Nio grader och regn är en anledning så god som någon att ha taket på.
Matchen är jämn och jag klickar mig in på Svenska spel för att betta en hundring på oavgjort. Namnet finns kvar trots att bolaget sedan länge arbetar över hela Europa och ägs av ett riskkapitalbolag på Caymanöarna.
Jag funderar över varför de konservativa makthavarna fortfarande inte infört 3×30 minuter speltid, men när mina popcorn och min öl levereras till stolen inser jag att det i alla situationer går att konsumera i arenan.
Spontana applåder uppstår när stora skärmen zoomar in på 50-åringen Zlatan i VIP-loungen. Multimiljardären har några timmar tidigare haft presskonferens och informerat om att hans klädbolag A-Z köpt Nike. ”Mest av nostalgiska skäl, de var min sponsor när jag var ung och de förtjänar min hjälp för att kunna växa” som han sade.
Framtiden är redan här
Ungefär så skulle det kunna se ut, val av klubbar i texten ovan mest för att retas lite. Självstyrande elbilar förväntas finnas på våra gator runt 2022 och då kommer vi också att sluta äga våra bilar i en snabbt växande omfattning. Det förändrar totalt behovet av p-platser och ökar andelen som väljer öl eller vin som dryck på våra arenor. Kontantfria arenor finns redan på flera ställen, Vida arena i Växjö var först i Sverige. Inopererade chip finns idag även om gruppen nördar är försvinnande liten då de knappt har några funktioner. NFC (Near field communication) rullas ut i våra betalkort och mobiler just nu och kommer att vara standard redan om några år.
Att beställa, betala och hämta ut istället för lokal kassa finns också driftsatt redan idag. Biljetten i mobilen existerar sedan länge. När detta skrivs sitter jag på en flygplats där vi använt boardingkort i mobilen i ett antal år.
De bakomliggande CRM-system som är nyckeln till den individbehandling av kunderna som krävs byggs upp inom fotbollen just nu.
Arenabesök säljs i Spotifyformat
Inom några år förändras media så att klubbarna genom ligan sänder och säljer allt digitalt såväl som fysiska arenabesök ungefär som Spotify, dvs. man har redan betalat för att kunna se matchen på plats, man köper bara sina tillägg i mobilen. Klubbarna och ligorna har självfallet bättre information, krönikörer och matchinfo i sina media än vad dagens tidningar kan leverera idag. Nestorn bland krönikörer, den gamle Niva, är 2030 anställd av Champions League medan PRO förmodligen köpt Aftonbladet.
Avtalet mellan mig och arenan är rätt enkelt. Använder jag tekniken så garanterar arenan att jag inte behöver stå i kö, att jag får det jag vill ha, när jag vill ha det och att resten av arenan flyter på som en business class-resa med Qatar Airways.
Min poäng är att den här resan till framtiden börjar varje morgon med att vi vaknar men det är bara de som vågar bejaka resan som blir vinnare.
Dan Persson