Min bedömning är att det nu är dags att se till att åtminstone SHL, HockeyAllsvenskan, Allsvenskan och Superettan blir kontantfria i sin helhet år 2017. Bandy, basket, handboll såväl som teatrar, konserthus och festivaler bör självfallet följa efter.
Det primära syftet är den ökade försäljning det kommer att ge. Tillkommande är de kostnader som minskar i personalkostnader (kassor skall räknas, ofta på tre nivåer, det tar tid), bankkostnader och svinn.
Marknaden är mogen.
Lägre kostnader och inga köer
Coop inför nu kontantfria självbetjäningskassor i stor skala. Inte den gamla modellen där man skulle gå runt och scanna varje vara som aldrig slog igenom. Utan här handlar man som vanligt, går till en obemannad kassa, sätter korgen på ena sidan, hänger upp kassen på den andra och scannar sina varor och betalar med kort. Där det tidigare rymdes två manuella kassor finns nu 6 självbetjäningskassor. Inga köer, det går snabbt och enkelt, lägre kostnader för butiken och alla är nöjda.
När detaljhandeln nu agerar i rask takt mot kontantlöst så har vi nått den tidpunkt där alla arenor med någorlunda publik skall bli kontantlösa.
Det är garanterat lönsamt.
Det är inte svårt.
En trend som håller i sig
Vi vet att svensken i gemen har minst fyra betalkort i sin plånbok. Över hälften av svenskarna i målgruppen 12-75 har Swish och mobilt bankID och gruppen ökar fortfarande snabbt. Parkeringsappar står idag för fler parkeringar än mynt och automater. +80 procent av handeln är kortbaserad och den andelen ökar. Kapitalvaror ligger på nästan 100% utan kontanter.
Dip&go för transaktioner under 200 kronor samt fler och fler kort med NFC (man håller plånboken mot terminalen) snabbar upp kortbetalningar ytterligare. Dvs. fler kunder per kassa och periodpaus.
EU har sänkt kostnaderna för betalningar med kort för handeln såväl som för arenor, så kontanter är idag genomgående dyrare.
Hur går du tillväga?
Appar för Mobile order, dvs. där jag beställer, betalar och hämtar ut skapar fler försäljningstillfällen utan kostnader för kassa. Dessutom med lägre personalkostnader såväl som högre kundnöjdhet och ökad snittnota.
Egna arenakort finns att köpa över disk och ger också bättre underlag till CRM-system.
Moderna biljettsystem där ni äger kunden har en webbshop som gör att ni kan öka andelen paketerade produkter där kunden köpt mat och dryck redan före matchen.
Nationella ideella allmännyttiga organisationer (SEF och förbund) kan ansöka och få tillstånd för digitala 50/50-lotterier som klubbarna kan ersätta de fysiska med. För ett lag som Leksand med +100.000 supportrar landet över ökar målgruppen från de fem tusen som finns i arenan med 20 gånger. Nu i augusti finns en kvalitativ seriös aktör med en teknisk lösning som är typgodkänd av Lotteriinspektionen som fungerar väl på den brittiska marknaden.
Högre tabellplacering med en kontantfri arena
Det finns ur kundperspektivet inga skäl att inte agera och införa kontantfritt, det finns ur klubbens perspektiv inga skäl att inte införa kontantfritt eftersom det är lönsamt att göra det. Så det finns inga skäl, annat än oförmåga att inse att ökad omsättning ger högre tabellplacering, att inte införa kontantfritt.
Det är självfallet så att en och annan besökare blir sur om ni gör arenan kontantfri. Förmodligen i stor utsträckning de som tycker 25 kronor för en korv vara hutlöst dyrt, dvs. kunder som tar plats för de som konsumerar. Affärsutveckling handlar i stor utsträckning om att välja bort de kundsegment som inte är lönsamma nog. Att införa kontantfritt är en bra sådan lösning.
Bäst för den här typen av projekt är självfallet att göra det på liganivå. Ännu bättre vore samverkan mellan flera ligor då man delar på alla projektkostnader och infrastrukturkostnader.
Det är Nike’s slogan som gäller. Just do it.
Dan Persson