Den arenaindustrin närliggande hotellbranschen har kommit väsentligt längre på nyckeltal.
REVPAR, up-sale, gästkonsumtion, råvaruprocent och personalkostnad är vad de mäter och jämför mellan de olika hotellen i kedjan. Skälet är dels att ha ordning på ekonomin men framförallt att behålla en kultur av det som på japanska heter Kazen, eller ständig förbättring på svenska.
REVPAR står för Revenue Per Available Room. Har de 100 rum och 100 000 i logiintäkt för en natt delar de beloppet med antalet tillgängliga rumsnätter och får ett REVPAR på 1000 kronor. Görs per dygn, vecka, månad, kvartal och jämförs mot dels egna siffror för samma period året före samt mot jämförbara hotell i kedjan.
Up-sale mäts som andelen av rumsintäkten som inte uppstår vid bokningen, dvs. uppgradering, champagne på rummet och andra paket. Up-sale kan idag ligga på så mycket som +20% av hotellintäkterna och drabbas till skillnad från bokningar inte av provisioner. Up-sale är en intäkt som fortfarande växer.
De övriga är vad det låter som. Med de här fem nyckeltalen kan de enkelt värdera hur duktig en hotelldirektör är. Eftersom de jämförs mot motsvarande enheter i kedjan arbetar hotellchefen häcken av sig för att ligga över medel på alla områden. Följden blir en hel organisation med fokus på ständig förbättring. Duktiga receptionister får bonus motsvarande ca 10% av lönen om de vinner månadens tävling i up-sale.
Få kvitto på vad ni kan förbättra
Här har arenaindustrin mycket att lära. Att införa nyckeltal, jämföra med andra likvärdiga enheter och den vägen få kvitto på vad ni kan förbättra.
I kombination med Nöjd Kund Index ger nyckeltalen ett fokus som leder till förbättrat resultat. Är du klok skapar du en benchmarkgrupp med 2-3 andra likvärdiga arenor, träffas en gång i kvartalet och går igenom nyckeltalen. Den som är bäst på respektive nyckeltal berättar om hur de arbetar så att alla kan gå hem och ändra.
Andelen av publiken som har köpt biljett som följd av aktiv bearbetning av klubben/arenan/teatern är ett nyckeltal som enligt min bedömning skulle ge en mycket snabb förbättring för arenor.
Att inte använda nyckeltal är helt enkelt att be om problem. De blir goda early warning systems, de är perfekta för att bedöma/belöna personal, de ger fokus på det viktiga och när man någon enstaka gång får gå och lägga sig med vetskapen om att man är bäst av kollegorna så sover man väldigt gott. Är man sämst över tid bör platsjournalen ersätta annan kvällslektyr.
Dan Persson