I de stora malliga affärstidningarna är s.k. fintech ett av de trendigaste uttrycken. Kortfattat handlar det om att teknikutveckling inom IT skall skapa nya snabbväxande företag som spöar skiten ur de mer trögrörliga bankerna. Än så länge är storbankernas kvartalsvinster 10 gånger mer än fintechbolagens omsättning på helår så vi får se hur det går.
Det vi vet är att det utvecklas nya betalmedel och ny teknik i en rasande takt. Vi vet också att snabba, enkla betalningar är livsviktiga för att arenor och klubbar skall få kunderna att betala er men det är lika viktigt att ni förenklar, förbilligar och minskar administrativa kostnader för att betala era leverantörer.
EU-lagstiftning inom det s.k. SEPA (Single European Payment Area) sänker priserna på bland annat kortbetalningar. Något vi ofta ser när vi turistar i Spanien där de blivit duktiga på att erbjuda oss att betala i kronor. Något många gör för att det känns tryggare. Ni kan vara säkra på att den inlösande banken erbjuder en sämre kronkurs än Visa- och Mastercardsystemet för att kompensera sig för lägre inlösenpriser med SEPA. Swish som slagit igenom för person till person-betalningar har inte blivit en del av e-handel på det sätt vi förväntade oss. De tekniska problemen var för stora. Klarna tjänar fortfarande mer på dröjsmålsränta på fysiska fakturor än något annat. Så spikrakt går det inte.
”Slagsmål om att äga vår plånbok i mobilen”
De stora aktörerna, som Google, gör det dock enkelt för oss att betala i mobilen och fler kommer. Övergången till mobiler och slagsmålet om att äga vår plånbok i mobilen blir en jättestor övergång. MasterPass som mobil plånbok lanseras nu två år senare än beräknat och vi vet inte hur det slår igenom.
Utrullningen av NFC pågår i högt tempo, dvs. våra nya Visa och MasterCard innehåller genomgående ett NFC-chip. Däremot används de inte i någon utsträckning än, trots att det är snabbare och bekvämare.
Jag älskar de nya kassorna på vårt Coop där jag scannar och betalar själv. Väljer alltid en kassa så jag kan hålla koll på den jag skulle stått bakom och försöker vara lika snabb som kassörskan är med den hon betjänar. Dock är det mer folk i kassaköerna än i de automatiska kassorna.
Beteendeförändringar tar tid. Det kan vi lära oss av detta.
Missa inte kunduppgifterna
Googles, och andras, ”One click payment” är dock oslagbara. Det som gäller om ni skall bli vinnaren på enklicksbetalningar är dock att ni har en avtalsstruktur där ni kommer åt kunduppgifterna – det är trots allt er kund.
Mobilen tar entydigt över för vårt surfande såväl som vårt köpande. Tiden till dess vi törs åka på semester utan plånbok och enbart lita på mobilen får dock bedömas som lång, så korten blir kvar länge till. Däremot försvinner kontanterna i en hastighet som får pensionärsorganisationer, kriminella och svartjobbare att gå ihop och protestera.
Skälet till det här nyhetsbrevet är att alltmer pekar på att EU:s kommande data- och integritetslagstiftning innehåller en ordentlig skärpning som i praktiken gör det omöjligt att använda återförsäljare för biljetter.
Det är något jag skall försöka utreda de kommande veckorna och återkomma om. Det är dock komplext och ofta juridik på en nivå som tvingar mig att läsa väldigt sakta, många gånger och sedan ringa och fråga.
Betalning blir dock något som alla måste ha ett fokus på om vi vill vinna kunderna.
Dan Persson